søndag den 7. september 2014


Dannelse i friluftslivet hænger tæt sammen med de erfaringer man gør. Det er førstehåndsindtrykkene og de autentiske oplevelser i det fri som ligger grundlaget for en større naturerkendelse.[1]  Man kan diskutere om hvor vidt pædagogik og didaktik skal blandes ind i en tur i skoven, men hvis en aktivitet i naturen er godt tilrettelagt kan man faktisk godt kombinerer både den frie og rekreative udfoldelse til også at indeholde et dannende og opdragende element. Sådan at borgeren får stof til eftertanke og en forståelse af at have lært noget nyt med hjem i baggagen.  Begge opgaver gav os en fornemmelse af at have både prøvet og lært noget nyt. Vi har også gode ideer om hvordan vi kan forbedre projektet næste gang.
 

Biotop opgave 5:3


Dakota fire hole : https://www.youtube.com/watch?v=ffldYo4EVCg er en gave til enhver længere skov tur hvor man gerne hurtig vil koge vand til f.eks kaffe eller pasta.  Desuden er det en sjov teknik at lære og den er skånsom mod naturen, da man næsten helt kan slette sporene af sit bål sted.  Jeg gravede to huller og lavede omhyggeligt en lille gennemgang til dem begge.  Dette skabte gennemtræk, og jeg var ret overrasket over hvor hurtig ilden tog fat. Udfordringen bestod i at få min kop til at stå stabilt til vandet kogte og hvis jeg skal koge en større portion vand vil jeg nok snyde og bruge et gitter.

Biotop opgave 5:4


Min helt egen sydegryde

Jeg brugte det ene af mine udgravede huller til at lave aftensmaden.   Sten blev lagt helt ned i bunden og et stort bundt brænde gav masser af gløder. Sten blev også varmet op over gløderne.  Da brændet var helt forkullet blev de sidste gløder fjernet. Kyllingben blev omhyggeligt krydret og rullet ind i kålblade og lagt ned på de glohede sten. Rullerne blev dækket med det andet parti sten og sølvpapir lagt over hullet ( jeg ved godt det er snyd, men jeg lidt svært ved bare at smide jord over) Jord og lidt ekstra gløder blev lagt over låget.  Resten af gløderne blev brugt til at bage kartofler

1½ time senere var maden færdig . Kødet var mørt og det helt vilde var at kålbladene langt fra var brændte, men at kødet var helt mørt. 


Igen var udfordringen at bruge så lidt isenkram som muligt. Min plejesøn Jura tog sagen meget seriøst, og hans nysgerrighed omkring hele eksperimentet gjorde det hele sjovere og rigtig hyggeligt. Hans kommentar til opgaven var: Jeg elsker dine lektier de er seje.

Det blev et vellykket måltid og Jura og jeg har fået blod på tanden for nye udfordringer





 

 



 

 





[1] Friluftliv Munksgaard København, 2009 Side 80


  
 

1 kommentar:

  1. Hejsa

    Spændende forløb med 'Dakota fire hole' - det har jeg ikke stødt på før. Fint med linket til videoen også :-) Det må jeg vist have prøvet af...

    Og skønt med en der elsker dine lektier :-D

    Vh Ida

    SvarSlet