søndag den 14. september 2014

 Biotop opgave 5:6

Blæk produktion


Så er blæk produktet færdigt. Det har været spændende og givet mig blod på tanden for at starte en lille produktion, men mere om det senere.

 
Farvestoffet pyrogallol og hydrojuglon findes i de grønne valnøddeskaller. Pyrogallol oxideres til et brunt farvestof i en alkalisk opløsning. Hydrojuglon oxiderer til juglon i luftens ilt og ophobes i de tørre skaller. Udover disse naphthochinon-farvestoffer indeholder skallerne også et garvestof.
Det er meget stærk farvestof og smitter af på alt, hvad det kommer i kontakt med.   De brune/grønne skaller skal lægges i blød i et par dage og det er bedst når de allerede er gået lidt i opløsning. Massen koges under en meget lille ild i ca. 8 timer. Det skal kun simre langsomt og man kan under hele forløbet tage små stik prøver for se om farven er mørk nok. Nogle sider på nettet anbefaler at smide nogle rustne søm i gryden for mere jern indhold, men jeg har mulighed for at bruge brøndvand som også indeholder jern og andre mineraler. 
Hvis vandmængden syntes for lille  kan man tilføje mere vand under kogning.   Jeg brugte ca. 20 nødder til mit første forsøg.
Jeg lod det stå en dag efter kogning.  Jeg brugte et tynd stykke  bomuld stof og en almindelig plastik si til at si alle skallerne fra. Det er vigtigt at vride stoffet godt op så at al den gode farvestof fra skallerne kom med i din blækvæske. Brug endelig gummihandsker til denne proces, valnøddefarve bliver siddende i ugen og kan kun slides væk fra huden.
Den rensede væde bliver nu sat til kogning en sidste gang. Jeg kogte det ca. 7 timer indtil jeg fik den rigtige farve. Jeg testede hele tiden med en pensel som jeg dyppede i væsken. Blækken har det med at blive en smule grynet og det er vigtigt at røre før du laver en afprøvning, så du får den koncentrerede farveprøve.  Nogle fortrækker en sort farve, men jeg syntes netop at den mørkebrune farve er flot og var vældig glad for resultatet. Jeg hældte et kvart glas eddike i blækken som konserveringsmiddel, men vil bruge alkohol næste gang da jeg tror det giver en mere hurtigtørrende blæk. 
Det har været en næsten terapeutisk proces, hvor glæden ved at lave et smukt recykling produkt har været en fornøjelse.
PS: jeg har bestil nogle store gåsefjer hos naboen og vil prøve at lave min egen dyppe pen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar