tirsdag den 16. september 2014


Ler projekt


Ler, bjergarts- eller mineralfragmenter (ofte af lermineraler) og partikler med en diameter mindre end 2 μm. Ler aflejres primært ved bundfældning af opslæmmet materiale i stillestående vand, fx søer, og i dybhavet, men findes også omlejret i fx istidsaflejringer som moræneler eller issøler. Ler bibeholder sin form ved tørring og bliver fast, bjergartslignende og permanent hårdt ved opvarmning eller brænding. Det udnyttes bl.a. ved fremstilling af tegl, den væsentligste anvendelse af ler i Danmark. I mange lande er keramik det vigtigste lerprodukt.
.http://www.denstoredanske.dk/

I dag havde jeg mulighed for at besøge en keramik fabrik ca. 120 km hjemmefra.  Det var en super god dag og jeg fik mulighed for at prøve kræfter som pottemager og fik en grundig rundtur og en større forståelse for hvilket fantastik naturalier ler er.   Keramik farbrikken er stadig stats eget, hvad

straks kunne spottes på de uhyre gammeldags maskiner som bearbejdede leret.  Det meste arbejde blev nu udført i håndkraft og det var vældig fascinerende.
Leret bliver leveret fra en lergrav og på stedet arbejder de hovedsageligt med to typer, en af dem indeholder mere sand, end den anden   Granit sten bliver pulveriset i nogle store tromler og  pulveret siet og tilføjet massen.  Ovnen varmer til 960 grader. Fabrikken arbejder hovesagelig med rødt og hvidt ler. Det røde bliver formet ved 3 elektriske drejeskiver, mens det hvide ler bliver støbt i forme.  Det hvide ler bliver importeret fra Ukraine. Jeg fik efter nogen overtalelse lov til at sætte mig ved en af drejebænkene og en af de venlige pottemagere gav mig en hurtig lektion.
De første stykker fløj rundt i rummet og der blev leet meget.  Ler er et skønt natur materiale, som kræver både styrke, tålmodighed og føling.  Jeg syntes selv jeg fik en base forståelse for hvordan leret bliver bearbejdet og formet.

Ved drejeskiven

Bænken har to petaler en "gas" pedal og en bremser. Skiven kører rundt og en lille klump ler bliver omhyggeligt drejet flad på skiven. Denne proces er vigtig for at kunne fæstne sit produkt til skiven.  En rund klump ler bliver lagt på skiven og det er vigtig at al luft bliver presset ud og at den sidder fast på den flade runde bundskive af ler.  Du fikseres leret, ved at forme det op til en søjle og så presse det ned igen til en fund tyk skive.  Dette gøres et par gange og her skal man kunne regulerer farten på sin skive ved hjælp af pedalen, pottemageren forklarede at denne teknik var afgørende centrerer leret på skiven..  Herefter kan man begynde at forme sit produkt og leret bliver udhulet ved hjælp af albue fedt og begge tommefingre, man presser altid fra højre side og trykker med venstre hånd indefra.  En spand med vand sørger for at holde leret vådt og man mærker hurtig, når det bliver for tørt. Leret kræver langsomme, faste og samtidig blide bevægelser. Jeg arbejde på skiven i 5 timer og fik lidt efter lidt mere og mere føling med både materialet og skiven. Det var en utrolig oplevelse og jeg var næsten høj da jeg kørte hjem. Mine 4 forskellige krukker er nu sat til tørre og skal brændes om ca. 3 uger. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar