torsdag den 18. september 2014

Yoghurt

Yoghurt

 Jeg vil prøve at lave min egen yoghurt. Der er masser af opskrifter på nettet og mange af dem rigtig enkle.  Som barn havde vi vores egen yoghurt maskine i hjemmet og jeg har også smagt mange forskellige hjemmelavede udgaver. Nogle opskrifter kræver ingen ekstra hjælpe midler, men jeg har valgt at være påpasselig med temperaturen og bruger derfor både ovn og termometer og håber dermed at opnå en fast og smidig konsistens. Helst lidt ymeragtig.

Fremgangsmåden er den samme som når man laver friskost. Mælken skal nu holdes varm i en ovn i 6-8 timer i ca. 42- 47 grader.

las os se hvad der sker::

For at få den rigtig konsistens er det vigtig at temperaturen er rigtig. Yoghurt kulturen kan godt lide at have et lunt sted at formere sig i. 
Det tog knap 5 timer i ovnen ved en konstant temperatur på omkring 45 grade. Der er mange opskrifter, hvor man bare svøber sin skål med  yoghurt masse i nogle håndklæder eller et plaid over natten. Man kan også fylde det i en termokande eller lægge det i en køleboks med nogle flasker varmt vand. Man kan aldrig helt slavisk følge opskriften. Yoghurt kan godt drille, da den også reagerer på lav- og højtryk  og nogle gange har brug for dobbelt så lang tid.
I en børneinstitution vil det være oplagt at lave det i små syltetøjsglas, som på vist på billedet.  Lad børnene skrive deres navn på glasset og følge processen med ejer fornemmelse.  Min yoghurt blev vældig fast og blid i smagen, men for børn som er vandt til at spise de søde købemælkeprodukter kan det godt virke lidt syrligt. Derfor er det en god ide at have lidt honning, mysli eller jordbær syltetøj at blande i. Min erfaring er at des mere børnene har været involveret og engageret i processen des nysgerrige og villige er de til at prøve noget nyt.
Man kan beholde et  glas til næste omgang og således holde produktionen i gang. Hvis man ønsker en mere fast konsistens også kaldt græsk yoghurt hælder man den færdige masse i et klæde og lader det dryppe i 20 min, dette produkt brugte vi altid til f.eks Zasiki






Ingen kommentarer:

Send en kommentar