onsdag den 24. september 2014

ler+fantasi = fantastico

Lige en lille update på lerprojektet inden jeg smutter til DK til indkald :)
Vi havde en skøn formiddag på centret med ler formning, og jeg kunne mærke at både børnene, og de voksne nød det.  Det har været nogle turbulente dage, da vores skønne 800 gamle by har fejret byfest, med alt hvad det indebærer. Det kan altid mærkes på vores børn,  når der har været meget druk og postyr i familien.  Nogle af vore borgere har været helt på tværs, men leret havde en fantastisk beroligende virkning.
Jeg fandt i aftes en fin lille opvisning  (  skriver snart et takkebrev til youtube) om hvordan man former dyr med pølser og lærte børnene denne enkel teknik som næsten alle med mere eller mindre hjælp fik tjek på. Vi sad helt stille i ca. 2 timer og trillede og formede og der var en god stemning og ingen blev utålmodig.   
 Jeg gav dem det første kvarter lov til selv at prøve leret af uden at give nogle instruktioner. Men det var først efter at de havde forstået den enkle pølse teknik at de rigtig syntes det var sjovt.

Igen en oplevelse at se hvordan nogle af vore borgere som har lav koncentrations evne og svært ved at klare børnehave stof, var helt anderledes fremme i skoende når det galt om at forme figurer af ler.   Jeg og en medhjælper tænker tit Dunn og Dunn's læringstile, når vi prøver at introducerer nyt lærestof til vore "elever".  V gør os  tit overvejelser omkring Gardners teorier, når vi sidder med et barn som bare ikke "ser" logikken i det vi forklarer, men hvis evner absolut ikke fejler noget nå det gælder værksted og teknik. Jeg kom til formiddag på ideen med at få en dreng til at lave sit eget modellervoks alfabet, han er så sej til at forme dyr og genstande, pines når det skal skrives bogstaver og glemmer dem lige så hurtig igen. Det skal vi i hver fald prøves



Ingen kommentarer:

Send en kommentar