torsdag den 18. september 2014

 Mælke Projekt: Friskost



 I foråret var jeg i Schweiz i Emmentaler og boede hos nogle bønder. Det var forår og køerne gik rundt i bjergene med store runde klokker. Ren idyl. Jeg fik en masse dejlig ost at spise og en af dem var en Frishkäse, som jeg også fik opskriften på og den har jeg  nu prøvet at  lavet.

Man koger  2 liter komælk til 70 grader og nedkøler det til ca. 40 grader. Herefter tilføjer man 2 spiseskeer yoghurt natural fra et supermarket. Det bliver pisket i og helt i en ovnfast fad. Temperaturen skal være 54-58 grader og bages i en time. Æggehviden vil nu have skilt sig ud og man lader massen køle ned. Et tyndt bomulds klæde foldes i to og lægges i en si.  Det er vigtigt at hælde den syrnede mælk langsomt i klædet så at det ikke bare driver igennem sien.  Lad klædet blive liggende i sien natten over, så at væden langsomt kan dryppe fra. Klædet bliver derefter hængt op i en dag/nats tid og for lov til at dryppe.  Nu lægges lade den udskilte ostemasse til tørre på et frotté-viskestykke eller køkkenhåndklæde, jeg var overrasket over hvor megen væske der endnu blev absorberet.  ( husk at dække det over med en tyndt klæde, flyer elsker syrnede mælkeprodukter).
Det er nu tid til det sjove. Osten saltes let og bliver rullet til håndstore kugler og rullet i en skål med evt. pepper, purløg, paprika eller andet krydderi. Voila!  en god frisk ost, med en mild yoghurt smag, som kan krydres efter behag.




Overvejelser

Jeg valgte med vilje et nyt produkt, som jeg endnu kun har set i supermarkeder med importerede madvare.  Hytteost, gedeost og feta er normalt hjemmelavede mælkeprodukt blandt mine naboer, som alle ejer en eller to køer.  Derfor ville jeg gerne prøve at komme med et nyt imput.  Jeg blev færdig med produktet til morges og har allerede fået bestilling af opskrift fra flere lokale, hvad er en succes i sig selv. Min frisk ost var  blødere end den som jeg smagte i Schweiz, måske fik al vandet ikke lov at trække helt fra, i dette første forsøg







Ingen kommentarer:

Send en kommentar