fredag den 5. september 2014


Biotop opgave 5.1 Skovtur med bærplukning 

”Vejen er målet i sig selv” [1] ikke kun på oplevelses tur men også når man forsøger og fordyber sig i en proces med naturmateriale.  Efter min museums opgave, med mit første forsøg på pilfletning fik jeg lyst til at lære lidt mere teknik.  Derfor kombinerede jeg denne opgave med den skovtur, hvor man finder bær som man så selv  fletter en beholder til.  Det er selve processen som har givet mig udbytte og oplevelse, da jeg endnu ikke kan prale af resultatet. Men det at have lært teknikken er en glæde i sig selv.  Og selv om kurven ikke er et mesterstykke er jeg rimelig stolt

 

I mine 5 biotop opgave har jeg ville lægge vægt på at bruge naturen  og dens egne redskaber  til hjælp til madlavning osv. Kurven er derfor en fin opgave til selv at skulle fremstille sine beholdere, i stedet for at have en ”selvfølgelig” plastikspand ved hånden. Nu fandt jeg ikke nogle  skovbær på biotopen men  bruger i stedet disse hyldebær som illustration.  Intro til kurve fletning fandt jeg på youtube

 

I bogen ”Friluftsliv ” bliver der i kap. 9 beskrevet hvordan naturoplevelser er med til at give en ny  forståelse for ressourcer og deres værdi:” man  lærer en masse gennem aktiviteter, der er nødvendige og ikke er udtænkt af en lærer. Der skal hentes vand langvejsfra i et kildevæld, så det gælder om at spare på det. Vand er pludselig ikke bare vand. Der er det kostbare drikkevand, og der er vandet i åen til at sejle på og til håndvask mm.”[2]  Denne forståelse for miljøet får en hel ny vinkel når børn/unge selv skal står over for udfordringen med at sparre på ressourcerne og der kan hurtig gå "sport" i denne form for aktivitet. Kurvefletning er derfor en spændende, udfordrende, men også givende beskæftigelse som pludselig giver almindelige piletræer og friske grene en ny værdi.

Biotop opgave 5:2 Dessert på bål i egne emballage

 

I nr. 2 opgave har jeg igen brugt naturens egne ressourcer til hjælp af bagning af appelsin muffins.  Jeg lavede dejen på skøn og puttede lidt ekstra musli og nødder i.  Det blev en vældig fin dessert og Appelsin skal er fin emballage, ( jeg snød med lidt sølvpapir på toppen, kun fordi jeg er lidt pylret omkring  aske i maden;)  Mine to borgere var fra et børnehjem og deres begejstring for den nye verden som åbnede sig op, ved vores kreative madlavningsteknik var belønning i sig selv.

Der er i friluft livet oplagt mulighed for både fordybelse, men også mulighed for dannelse igennem hele processen :”At vejlede inden for friluftsliv indebærer at lede på vej ad de forskellige veje, der kan føre til et godt liv i naturen eller et godt forhold til naturgrundlaget. Når der ledes på vej, er det en del af forståelsen, at der findes flere veje til dannelsesmålet, og at det er deltageren selv, der må udføre arbejdet i forbindelse med dannelsesrejsen er underforstået.”[3] Det er derfor altafgørende at pædagogen er opmærksom på disse muligheder og ”bruger” dem.  Vejen er målet i sig selv. Og så smagte vores produkt rigtig godt. Skallen var helt sort men desserten var lækker med den dejlige appelsin saft som bonus.



[1] FRILUFTSLIV Natur, samfund og pædagogik  Munksgaard  2009 Side 129

[2] FRILUFTSLIV Natur, samfund og pædagogik  Munksgaard  2009 Side 129

[3] FRILUFTSLIV Natur, samfund og pædagogik  Munksgaard  2009 137










 

  















1 kommentar:

  1. Hej Charlotte. Spændende aktiviteter du har lavet med dine brugere og forskellige bålaktiviteter ;) Super.

    SvarSlet